Brev:
Mad, mad og mad
20. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Mad, mad og mad
Hej Helen
Som du ved fra tidligere mails, har min datter problemer med at spise/synke mad med klumper og i det hele taget stykket, hvad enten det er for sig selv eller blandet i grød/mos.
I nogle uger har jeg nu "trænet" hende til at spise små banan-bider fordi det er noget hun kan lide, og efterhånden kan hun godt tage ca 8 stykker, men hun nyder det ikke og gør brækfornemmelser hvis jeg bliver ved. Derudover har jeg hidtil blandet grøntsags/kødmos i grøden for langsomt at vænne hende til den anderledes smag, men er nu begyndt på, at give hende lidt grøntsags/kødmos for sig og grød for sig, fordi hun jo skal lære at spise "almindelig" mad......meeen da mosen var blandet i grøden guffede hun den i sig, og nu når mosen er for sig (og jo kraftigere i smagen) gør hun også brækfornemmelser når hun har fået lidt af den.
Hmm hvad gør man så?? Er det normalt, at det tager så lang tid at vænne dem smagen af kød/grøntsagsmos og lærer dem at spise stykker? Jeg giver hende stadig færdiggrød og mos til 6 mdr. fordi jeg jo må undgå det med klumper i, da hun ellers bare kaster det op - og så lære hende at spise stykker for sig.
Kan jeg gøre noget for at forskynde processen, så hun hurtigere lærer at spise klumper/stykker? Eller gør det ingenting, at der går den tid det nu engang tager, selvom jeg føler, at det tager sååå lang tid og at det er minimale skridt vi tager hver dag.
Jeg er selvfølgelig lidt utålmodig, meeen jeg er egentlig tilfreds hvis bare hun kan blive mæt af den mad hun får og hvis det er normalt, at det tager lang tid før hun sidder og guffer små frikadelle- og rugbrødshapsere?
Hendes madplan ser sådan ud:
06: Flaske MME
08: Havregrød med frugtmos
11: flerkornsgrød med grøntsags/kødmos
14: Flaske MME
15.30: Bananstykker og frugtmos
16.30: Flaske MME
18: Flerkornsgrød med grøntsags/kødmos eller de to ting hver for sig og evt. frugtmos som dessert
24: Flaske MME
Denne madplan virker som om hun trives med, men har du nogle kommentarer til den eller ideer til ændring?
Til sidst et spørgsmål om søvn: Min datter har, som du ved, aldrig sovet meget, men er nu kommet ind i en rytme, sådan da. og hun sover kun ca 3 x 30 min om dagen - er det nok? Jeg kan kun få hende til at sove mere ved at vandre ture med hende. Hun bliver ret hurtig træt, synes jeg, men de dage hun har sovet længere og jeg har gået lange ture med hende, synes jeg nu ikke, at hun har virket mere frisk, så måske er det godt nok med de 3x30 min??
På forhånd tak for hjælpen.